Fake news i njihov utjecaj na marketing

fake-news2355686_1920

09 Jul Fake news i njihov utjecaj na marketing

Fake news ili u doslovnom prijevodu „lažne vijesti“ nisu se do prije nekoliko godina često spominjale, ali svakako su postojale. Iako su u posljednje vrijeme jako popularizirane, fake news postoje dugo koliko i mediji, odnosno sama komunikacija. No u današnje vrijeme, kada informacije Internetom kolaju brže nego ikada i svatko s pristupom Internetu može plasirati bilo koju vijest koju poželi, a pogotovo putem društvenih mreža, fake news umanjile su povjerenje u medije. Rezultat je da ljudi postaju sve više skeptični oko informacija kojima su izloženi, a to se odrazilo i na marketing.

Pad povjerenja u medije

No, vratimo se na početak i objasnimo što su zapravo fake news i kako ih propoznati. Fake news su oblik žutog novinarstva kojima je cilj obmaniti i dezinformirati javnost u svrhu parodije, satire ili jednostavno senzacionalizma. U današnje vrijeme plasirane su najčešće putem portala i društvenih mreža, a mnogim medijima služe u „borbi za klikovima“ (clickbait) i pridobivanju boljih statistika posjećenosti njihovih stranica. Često se događa da je naslov napisan senzacionalistički, s pompoznim riječima i dramatičnim zagonetnim tonom, a iza njega se radi o temi koja nije nimalo interesantna. Upravo je zbog toga palo povjerenje u medije, a obzirom da su novnarstvo, marketing i PR usko povezane profesije, fake news odrazile su se i na njih.

Korisnici medija počeli su preispitivati vjerodostojnost informacija, a to se prenijelo i na komunikaciju brendova. Prema istraživanju portala Statista iz 2017. godine, 50 % ispitanika iz Hrvatske izjasnilo se da izbjegava vijesti, a čak 58 % ispitanika iz SAD-a priznalo je da povezuje online oglašavanje s lažnim vijestima. Ovaj podatak znači da sve više potrošača pristupa oglasima na skeptičan način i sve je teže pridobiti njihovo povjerenje.

Izgradnja zajednice oko brenda

Ovakva kriza povjerenja vrlo je važna za brendove i njihov marketing te nastavak komunikacije i pristup tržištu. Oglašavanje je u svojoj srži izgradnja povjerenja i dobrih odnosa sa svojim kupcima i korisnicima, a to je povjerenje stečeno iskrenim i poštenim odnosom. Da bi takav odnos ostvarili, brendovi prvo moraju doći do svojih kupaca, a to je u današnjoj šumi informacija i oglasa postalo puno teže nego prije 20 godina i Interneta. Iz tog je razloga u današnje vrijeme potrebno graditi zajednicu, što uzima puno vremena i truda, ali omogućuje veću kontrolu. Zajednicu se okuplja putem društvenih mreža, odnosno sadržajima na službenim profilima brenda koji su joj interesantni.

Sa stajališta marketinga, zajednice vam mogu pomoći pronaći korisnike koji žele širiti dobru riječ o brendu i proizvodima te pridonijeti dolasku novih korisnika. Zajednica potrošača koji šire dobru riječ i preporuku iz vlastitog iskustva može biti najjači alat za promociju brenda. Uz to, kupci najčešće vjeruju „ljudima poput sebe“ pa će ponekad dobra riječ „običnog korisnika“ imati veći utjecaj od plaćenog oglasa.

Vraćanje povjerenja uz pomoć Influencera

Naravno, treba spomenuti i Influence marketing koji je postao iznimno popularan i koristan alat u marketinškim kampanjama. Influenceri su (često slavne) osobe koje imaju moć uvjeravanja i stvaranja mišljenja određene zajednice kroz svoje kanale na društvenim mrežama. Većina brendova ne treba globalno ili nacionalno poznate Influencere, ali potrebna je poznata niša, odnosno odabir Influencera koji svojim stilom života odgovara brendu. Kada jednom odaberete svoj Influencera, pobrinite se da i on postane dio zajednice, kao i drugi njezini članovi.

Autentičnost, dobar odnos i povjerenje ključ su uspjeha

Dok je kriza povjerenja potaknuta lažnim vijestima u punom jeku, autentičnost je važnija no ikad. Za najbolji rezultat, potrebno je izgraditi dobar odnos između brenda i publike, odnosno potrošača brenda. Vaša marketinška strategija trebala bi se fokusirati na kreiranje sadržaja koji uistinu pruža vrijednost, ne objanjuje potrošača i ne zavarava javnost.



Blisko surađujemo sa vama kako bi razumjeli vaše potrebe i želje!